Skip to main content

Unenägu

Ahastuse eksirännakud on kurnavad. Inimene pole loodud olema pidevas mure või stressiseisundis... Siinkohal tulevadki appi sisemised ressursid. Vähemalt mulle:) Seetõttu usun ka kõnekäändu: kellelegi pole antud rohkem, kui ta kanda jaksab.
Seekordne abi tuli unest. Õigemini... poolunest, sest õnnetu olles võib sügavast ja rahulikust unest vaid und näha...

Ärkasin kesköö paiku teadmisega. Sain aru, mis mulle hetkel enim haiget teeb ja alateadlikult rööpast välja viib. Muidugi, poja kodust lahkumine. Suvi on möödunud selle teadmise sordiini all, ent nüüd, kus see hetk päris tõeliselt kätte jõudmas, mõistan et see lööb mu maailmapildi segamini. Vaatasin ta põnevusega segatud ärevust, kui ta vanaema kingitud isiklikku kohvimasinat kokku pakkis (üürikorterisse viimiseks). Elan ta põnevusele kaasa, ent samas tunnen torget. See paljuoodatud ja kardetud pesast lendamine.

Ma ei muretse niivõrd tema hakkamasaamise pärast, kuivõrd iseenda hakkamasaamise pärast. Selleks on ka põhjust. Näiteks... ühel päeval, kui ta oli tulevases kodulinnas korteriasju ajamas, püüdsin teda telefoni teel kätte saada. Telefon kutsus, ent ei vastatud. Proovisin veel - ikka ei midagi. Helistasin sõbrale, sain teada, et ta oli otsustanud autostopiga tagasi tulla. Sellest piisas, et ma momentaalselt õuduspilte nägema hakkasin... Absurdne, tean. Aga täpselt nii kaua see kestis, kui sain rahustava sõnumi - olen hetkel ühe auto peal, helistan varsti tagasi.

Poeg on mu ainus laps. Olen mitmeid aastaid tagasi sügavale endasse vaadates mõistnud, et olin ise paras laps, kui emaks sain. Ja kindlasti teinud palju pöördumatuid vigu tema kasvatamisel. Üks on aga kindel, ta sündis siirast ja puhtast armastusest. Tundest, milleks ma võib-olla enam eales suuteline pole. Ei tea, kas sellest jätkub? Ühel hetkel tajub ka tema, et maailmas on olulisim inimsuhted. Esmalt sõbrad, ent hiljem... leida üks ja ainus, kelles peegeldud ise, kelle läbi paremaks saad. Tingimusteta mõistmine.

Ma olen püüdnud poja täiskasvanuikka jõudes teda tingimusteta mõista. Tunnistan ausalt, vahest olen olnud liiga pealiskaudne, kannatamatu, töö või oma ego kammitsates.

Tean, et ta käib algul sageli kodus. Kuni tal endal tekib kodu. Siis jäävad ka käigud harvemaks. Nii nagu mu oma vanemate juurde. 19 aastat on möödunud nagu unenägu. Mulle jääb nii palju, hoolimata sellest et hetkel kardan enim tühjusetunnet... ja kahekesi üksiolemist.

Aga... vaid mina ja poeg mäletame õige mitmeid hetki, usustavasti, mul on palju head ning ilusat meenutada ja loodetavasti temalgi.
28.10.1988 kell 13:55 - Teil sündis poeg! Näitan selga, seljal on suur sünnimärk - nii et võimatu on ümber vahetada!, teatas Pelgulinn ämmemand. On jah.
Ema ja lapse vaheline side.

Comments

Emmeliina said…
Tere, olen nelja poja ema, sattusin siia kellegi /enam ei mäleta/ blogi läbi. Lugesin su poja lahkumise juttu ja võin küll öelda: tean, mida tunned. Kui poeg 1 läks 10 aastat tagasi Saksamaale õppima ja mina jäin küll kolmega koju kohale oli selline tunne, et üks tükk minust (meist) on puudu. Nii puudu, et sees oli selline äng, millele mingi asendustegevus leevendust ei toonud. Nüüd olen seda pidanud kaks korda veel tajuma-taluma selle aasta sees. Olen küllalt vana teadmaks, et nii see peabki ju olema ja ütleb ju piibelgi, et mees jätab oma ema ja isa ja hoiab oma naise poole, aga ikka on valus. Kuigi viimane veel kodus tegin just tema koolikappi sorides, muidugi tema nõusolekul, ühe lapsepõlveblogi. ma ei tea, kas see sind aitab, aga mulle on küll see nagu jalutuskäik tagasi. ja alati võib ju selle kinniseks teha. Nii et vabanda, kui tulin luba küsimata sinu koju, aga selline see blogimaa juba kord on. Tahtsin lihtsalt aidata
helle said…
Nii nende lastega on. Kord saavad suureks ja lahkuvad me juurest. Elu seadus. Õnneks on tänapäeval igasuguseid suhtlusvahendeid.
Mina mäletan oma noorusajast, et isegi helistamas käisin postkontoris ja emaga pidasime pidevat kirjavahetust. Igatsus oli vastastikune. Tänapäeva lapsed on palju iseseisvamad ja ka vanemad(19-20)kodust lahkudes. Tulevad ikka koju, algul päris tihti.
Ninataga said…
Kord kasvavad kõik lapsed suureks.
Aga nad jäävad oma emale ikka lasteks.
Heli said…
Tere Emmeliina ja tänan Sind väga südamliku kirja eest. Ütlesid väga õigesti, et asendustegevus leevendust hetkel ei too. Kõige hullem vast ongi, et kõik kipub asendustegevuseks liigituma. Tegelikult on ka mu hobuste ja koerte pidamisel teatav tagamõte. Üksinduse leevendamise rohu näol. Aga jah, ikkagi-ikkagi. Aga küllap ma harjun ja kohanen uue olukorraga. Lihtsalt, mõnda aega ei teadvustanud veel seda, et see hetk ongi käes. Eks olin seda mõtet edasi ja endasse sügavale lükanud.

Ja kuna minu blogi on igati avalik, siis teretulemast mu virtuaalkoju ka edaspidi, kulla Emmeliina!:)

*Emmeliina on väga ilus nimi, Kunksmoori pärisnimi oli vist ju ka Emmeliin(e)a?
Heli said…
Sjgelle ja Ninataga,

Jah, see on muidugi paratamatus ja tegelikult pole ju see samuti hea, kui laps jääb liiga kauaks vanemate koju ja vanemate lapseks. Eks igaüks pea ise oma maailma avastama/leidma. Ja selleks on vaja kodust lahkuda.

Kuidas Jaan Kross ütleski?

...Ja kõik asuvad teele
sest kõik peavad asuma teele
/......./
ja vöö vahele pistetud hõlmadega
ning avastavad uue maailma...
Liana said…
Sa oled üks hea ja armas ema:)
Olen jälginud oma ema, kui tema linnukesed pesast lendama hakkasid...mitte kõik 7 korraga, aga siiski..ja kui aeg on viimaste ja nooremate käes, siis muutub ta järjest nukramaks ja alati, kui ma linnas olen, siis ikka helistab ja tunneb muret, kas ma sõin,kas ma koju ka ikka tulen,et maja on ju nii tühi nüüd:) Pärast seda, kui ma olin telefoni ühikasse unustanud ja ema mulle pool päeva juba paaniliselt helistas, südames hirm, et mis siis nüüd, kannan ma alati telefoni kaasas ja saadan kas või smsi, kui vastata ei saa:)
muusake said…
Mul pojaga nii veider side. kuni tema pubekaeani olime nagu parimad sõbrad, sünniaasta tal 1984, esimene ja ainus poja mul. Nii, pubekaeas jäime võõraks ja ta alustas vaikselt oma elu. koguaeg mingid sõbrad ümber ja meil jne. kodust lendas välja kui oli 17-18, väga vara... lõi omale pere ja kodu ja lapsed. Ja sellest ajast ma ikka imestan, et kas see on nüüd ikka minu poeg või ma ajan midagi segamini. Meid seob ehk ainult kauge virvendus ühisest lapsepõlvest. Praegu saame sama hästi läbi nagu kauged sugulased. Aga see pole enam see, pole see, pole see...:)
muusake said…
This comment has been removed by the author.
Heli said…
Nõiake, kas pole kurb? Ma muidugi ei eeldagi, et edaspidi peaks väga sagedasti kohtuma. Aga eeldan ja loodan usaldamist. See näitab vähemalt mulle, et kas emana ja toetava sõbrana mu roll õnnestus. Ma tahaksin väga, et tal oleks kindlustunne - ükskõik millal mu poole pöörduda. Annan endale ka aru, et selline usaldustunne ei sõltu otseselt kasvatamisest, vaid niipaljust muust.
Heli said…
Liana, ega ma pole musterema olnud. Täiesti tavaline, keskmine ema, kes vahest seadnud ka oma huvisid kõrgemaks perekonna omadest. Aga vahest ka vastupidi.
Üks side vast eriline - muusika tajumine ja mõistmine, selles oleme pojaga ühel lainel.
Emmeliina said…
olen emme ja Liina, sellest siis ka see Kunksmoorilik lähenemine. Oludega kohanemine on üks suurimaid oskusi ja kurb igatsus tegelikult väga normaalne emotsioon kui mitte selle sisse ära uppuda. Head ujumist!
muusake said…
Kuna olen tema ainuke sugulane...isapoolseid ju pole... kuna isa teda ei kasvatanud, siis loomulikult rasketel hetkedel ta tuleb minu juurde ja muidu suhtleme ikka ka, ta toob lapselapsi meile jne. Aga inimesena on ta mulle enam-vähem võõras, suht kinnine ka. On muidugi ka üksikuid harvu lähedushetki olnud hingeliselt. Ja mingid toredad ülihelged mälestused lapsepõlvest. Aga kuna isaga olime suht teineteise vastandid siis ma ei imestagi, et poeg, kes temasse tuli on mulle ,,suure mehena,, suht võõras.
Heli said…
Nõiake, olukord võib muutuda. Mõtlesin sarnaseid mõtteid oma venna kohta, ent aastatege oleme lähedasemaks saanud. Just paari viimase aastaga. Ma ei teagi täpselt kumba poolt need (vastu)sammud on tulnud. Vend on minust paar aastat noorem. Niiet - kõik pole veel kadunud! Ehk tuleb Nõiatembud appi võtta?;-)
muusake said…
Jah nõiatembud, seda kindlasti!:)
Aga kuna mul on kolm last, siis pole ühe ,,kaotus,, ka veel nii suurelt kurvastav. Muideks, läheduse asemel mõtlesin ma pigem seda, et kas lapsest kasvab hingesugulane ja kas seda on palju tahta. Ilmselt tihti ei kasvagi, aga mõtle kui tore see on. Ma siiski usun, et vahel nii juhtub!
Vaat selles mõttes oleme küll pojakesega ebaõnnestunud.:) Muidugi esimese mehega ka, meid sidusid teised tegurid...;)